۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۰۶۳۰۹
آیت الله محمدی عراقی:

آینده فقه شیعه روشن است | ضرورت استفاده مؤسسه دائره المعارف از فحول حوزه

آینده فقه شیعه روشن است | ضرورت استفاده مؤسسه دائره المعارف از فحول حوزه
استاد برجسته حوزه با بیان اینکه تدوین دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) زمینه را برای داوری درست اندیشمندان فراهم کرده است، آینده فقه شیعه را روشن خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم معارفه رییس جدید مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) امروز در سالن نشست های این مرکز در قم برگزار شد.

آیت الله محمود محمدی عراقی در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت های گسترده مؤسسه دائرة المعارف اظهار داشت: اگر مقدور بود شخص رهبر معظم انقلاب در این نشست تشریف می‌ آوردند تا تحقق آرزوی دیرینه بزرگان و از جمله آرزوی قدیمی خودشان را مشاهده کنند.

وی افزود: باید در درجه اول به درگاه خداوند متعال شکرگذاری کنیم که برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی این آرزوهای هزار ساله لباس عمل پوشید و الحمدلله حوزه علمیه مقدسه قم به این حد از غنا و باروری رسیده که می‌ تواند مکتب اهل بیت(ع) را و اسلام ناب محمدی را با بهترین و قوی ترین و عالی ترین بیان فنی و تخصصی به جهان بشریت و تشنگان این مکتب آسمانی عرضه کند.

وی با اشاره به این که در طول تاریخ متناسب با شرایط هر زمانی دائرة المعارف هایی در موضوعات مختلف علوم اسلامی نوشته شده است، گفت: کسی منکر این معنا نیست که کتاب جواهر یک دائرة المعارف فقه است و در ارتباط با رجال و حدیث نیز از جمله بحارالانوار کتاب هایی نوشته شده است.

آیت الله محمدی عراقی یادآور شد: اما آن چیزی که نو و جدید است سبک جدید دایرة المعارف نویسی است که در گذشته سابقه نداشته است که به صورت الفبایی و با مداخل گسترده باشد که این مسأله نیازمند کار جمع گسترده ای در یک مؤسسه بزرگ است و علت تأخیر این اقدام که سبب شده فقه شیعه به دنیای معاصر معرفی نشود همین بحث بوده است.

استاد برجسته حوزه تصریح کرد: یک حرکت مستمر چندین ساله نیاز بود و الان به برکت جمهوری اسلامی چنین مسأله ای امکان پذیر شده است؛ وقتی برخی از جلدهای این دائره المعارف منتشر شد خیلی از نویسندگان ابراز تأسف می‌ کردند که چرا زودتر چنین اثری تولید نشده بود که از فقه غنی مکتب اهل بیت(ع) بهره گیری کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که این مؤسسه با عنایت رهبر معظم انقلاب و زحمات گسترده مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی در میانه راه قرار دارد، گفت: این امانت در دست شما بزرگواران و علمای ارجمندی است که با این مجموعه همکاری دارند و چشم امید به شما و قلم شما است تا این حرکت مقدس را به سرانجام مقصود برسانید.

وی ادامه داد: در تاریخ 28 ساله راه اندازی این مرکز، یک پیام بسیار عمیقی به مناسبت نخستین کنگره علمی تخصصی دائره المعارف فقه اسلامی از جانب رهبر معظم انقلاب صادر شده که خطی مشی آینده این مؤسسه را مطرح کرده اند که لازم است همه شما به این پیام بزرگ توجه جدی داشته باشید.

آیت الله محمدی عراقی یادآور شد: رهبر انقلاب تأکید کردند که معرفی فقه و کشاندن آن به مجموعه های جهانی و مطالعات حقوقی مراکز علمی جهان خدمتی به علم و دانشمندان است و همچنین تأکید کردند به جز احوال شخصیه، فقه اسلامی و از جمله فقه شیعی در طول قرن ها مورد بهره داری قرار نگرفت ولی پس از جمهوری اسلامی فقه شیعه یک سره در معرض عالم است.

وی با اشاره به پیشرفت علمی بشر که روی همه شؤون زندگی بشر اثر می‌ گذارد، گفت: رهبر انقلاب تأکید دارند تعداد موضوعاتی که در معرض پاسخگویی فقه قرار می‌ گیرد به همین نسبت افزایش یافته و تطبیق موضوع با عناوین کلی در فقه کاری مهمی و راهی دراز است.

آیت الله محمدی عراقی افزود: ما نسبت به مذاهب دیگر اسلامی تأخیر داشته ایم ولی مطمئنا این استحکام و اتقان و دقتی که در فقه اهل بیت(ع) وجود دارد در هیچ مذهب و مکتبی و نظام حقوقی در دنیا وجود ندارد ولی باید این را ثابت کنید و با عرضه این موسوعه عظیم، اندیشمندان بی طرف که در دنیا کم نیستند در آینده نسبت به کمال و بار زیاد علمی فقه شیعه به درستی داوری می‌ کند.

وی عنوان کرد: بعد از رحلت فقیه بزرگوار حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی که ثلمه ای بزرگ را ایجاد کرد، این کار باید ادامه پیدا می‌ کرد و باید فقیهی بزرگ این حرکت بزرگ را عهده دار می‌ شد.

آیت الله محمدی عراقی با اشاره به این که مدیریت جدید مؤسسه دائره المعارف از فقهای برجسته تحصیل کرده در قم و نجف است، گفت: حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا حائری از شاگردان ممتاز فقیه متفکر شهید صدر هستند و مسؤولیت سنگینی بر عهده ایشان گذاشته شده است و ان شاءالله با اجرایی کردن اسناد بالادستی مؤسسه بتوانند فعالیت های این مؤسسه را به سرانجام برسانند.

وی یادآور شد: تحقق اساسنامه این مؤسسه نیازمند کار شبانه روزی و عاشقانه است، چراکه فعالیت در این مؤسسه اجرایی و اداری نیست و الحمدلله حوزه علمیه قم از این فحول و عاشقان فقه و علم فراوان در خود جای داده است که این مؤسسه نیز باید از متخصصان حوزه و حتی خارج از حوزه علمیه استفاده کند./1330/ج

تعداد بازدید : 10
 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
ارسال نظرات